5. Tétel
Részlegvezetője megkéri Önt, hogy gyűjtse össze azokat a felügyeleti szerveket, melyek a vállalkozás üzemeltetéséhez szükségesek, és szükség szerint készítsen információs táblát ezekről a vendégtérbe, illetve ellenőrizze a Vásárlók Könyvét. Ismertesse a kötelezően feltüntetendő felügyeleti szerveket!
Információtartalom vázlata
- Rendkívüli események kezelése –
- Emberismeret –
- A vitás esetek pontos, szakszerű dokumentációja
- Fogyasztóvédelmi előírások ismerete
Rendkívüli események kezelése: vagyoni és nem vagyoni kár
- lopások (értéktárgyak, pénz, okmányok)
- rablás, bántalmazás (fizikai atrocitások elszenvedése)
- balesetek
- károkozás, vandalizmus
- katasztrófák
- enyhébb esetekben, utas panaszok
Utas panaszok kezelése: Fogyasztóvédelmi törvényben: Békéltető testület
- jegyzőkönyv felvétel a helyszínen (szükség szerint, szituáció függvényében rendőrségi eljárás kezdeményezése)
- jegyzőkönyv kötelező tartalmi elemi (hely, időpont, személyek adatai, cselekmény pontos leírása, kárérték pontos vagy hozzávetőleges meghatározása, referens értesítésének időpontja, egyéb intézkedések felsorolása, dokumentációk csatolása)
- törekedni kell az azonnali helyettesítő termék vagy szolgáltatás felajánlására
- kompenzáció, magasabb értékű termék vagy szolgáltatás nyújtása
- pénzben történő kárpótlás lehetősége
- postai úton/ személyesen igények előadása
- megegyezés - ha nem sikerül:
Békéltető Testület (megkérdezik, hogy aláveti-e magát az iroda, ha nem: akkor is lefolytathatják, és a Kamarai Lapban nyilvánosságra hozhatják – régen: elrettentő volt, ma már kevesen olvassák), vagy bírósághoz fordulhat.
Emberismeret:
Empátia:
Az a képesség, hogy a másik emberrel való közvetlen, személyes kapcsolatban beleéljük magunkat a másik lelkiállapotába, ennek nyomán megérezzük és megértsük a másik érzelmeit, indítékait, törekvéseit.
Személyiség típusok
Extrovertált:
- szangvinikus (jókedvű magabiztos emberek, lelkesítő, motiváló típus)
- kolerikus (hirtelen, lobbanékony, felkészült, fegyelmezett, keményen dolgozik)
Introvertált:
- melankolikus (búskomorság, éleslátás, érzékenység, lelkiismeretesség)
- flegmatikus (nyugodt, higgadt, nehezen motiválható, diplomatikus)
Panaszkezelésnél – problémamegoldásnál figyelembe vehetjük a személyiségjegyeket, ha felismerjük ezeket.
Alapvetően igyekszünk eltávolítani arról a helyszínről a panaszost, ahol a sérelem érte, majd, leültetve őt figyelmesen és alaposan kikérdezzük a problémával kapcsolatban.
Érezze őszinte együttérzésünket és a törekvésünket, amely arra irányul, hogy megoldást találjunk a kialakult helyzetre vonatkozóan.
Rövid lényegre törő kérdéseket feltéve, egyrészt pontosabb információt kapunk a történtekről, másrészt megnyugtatjuk a panaszost, hogy gyors és szakszerű intézkedésre számíthat.
Ismertetjük vele a panaszkezelés lehetséges módozatait, majd vele együttműködve (természetesen figyelembe véve a szakmai, jogi, előírásokat) alakítjuk ki az adott szituációra érvényes kezelési gyakorlatunkat.
Fontos, hogy érezze, hogy nem csak szenvedő alanya a történteknek, hanem aktívan részt vehet a számára leg optimálisabb megoldások kidolgozásában.
Vitás esetek pontos dokumentációja:
- a jegyzőkönyv felvételt végző személy megnevezése
- kompetenciájának meghatározása
- esemény megnevezése
- helyszín megnevezése
- időpont meghatározása
- panaszos személyek megnevezése
- panaszos személyek adataiknak felvétele
- a történtek pontos leírása
- tanuk megnevezése
- kár érték meghatározása
- (feltételezett) felelősök meghatározása
- kompenzáció lehetősége
- pénzben történő kártalanítás lehetősége - elfogadása
- helyettesítő termék vagy szolgáltatás elfogadásának lehetősége
- milyen egyéb intézkedéseket tettünk a megoldás érdekében
- az ügyel kapcsolatos dokumentációk összegyűjtése
- az ügyel kapcsolatos döntéshozók értesítése
- panaszosok és a kifogásolt termék vagy szolgáltatást nyújtó cég részéről az aláírások
- tanuk aláírása
- további lehetséges vagy szüksége intézkedések megnevezése
- a jegyzőkönyv több példányban készül, minden érintett kap egy példányt
Fogyasztóvédelmi törvény 1997 évi CLV (155) törvény
- A fogyasztó életének, egészségének és biztonságának védelme (pl. csak biztonságos áru forgalmazható, vagy fel kell hívni a kockázatokra a figyelmet)
- A fogyasztók vagyon-érdekeinek védelme (hamis mérés nem lehet, nem megfelelő minőségű áru, stb.)
- Fogyasztási kölcsön (a fogyasztási kölcsön-szerződés szabályai)
- A fogyasztók tájékoztatása
- Címkézés (kötelező az árukon a fogyasztói tájékoztatás miatt, rajta pl. pontos megnevezés, gyártó/forgalmazó, származási hely, nettó mennyiség, összetevők, lejárat, műszaki jellemzők, stb.)
- A használati és kezelési útmutató (mihez kell)
- A megfelelőség tanúsítása (amelyik árunál kell)
- Az ár feltűntetése (kötelező)
- A békéltető testület (eljárásának célja a fogyasztó és a gazdálkodó szervezet közti vitás ügy rendezésének megkísérlése vagy az ügy eldöntése. Hatáskörébe az árak és szolgáltatások minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával és a szerződések megkötésével és teljesítésével kapcsolatos fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése.)
- Ügyfélszolgálat (a fogyasztók tájékoztatására)
- Keresetindítás – aki jogszabályba ütköző tevékenységével a fogyasztók széles körét érintő vagy jelentős nagyságú hátrányt okoz, az ellen per indítható.
- A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a területi felügyelőségek eljárása
- Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség: a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezet.
Felügyeleti szervek
- Fogyasztóvédelem
- Önkormányzati jegyző
- az utazási szerződésben fel kell ezeket tüntetni
Vásárlók könyve
A 2005. évi CLXIV törvény ( 5.§ (4) értelmében ugyanis az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell elhelyezni a Vásárlók könyvét úgy, hogy a vendég, a vevő számára segítség nélkül is elérhető legyen. A Vásárlók Könyvét tollal együtt kell kifüggeszteni az üzletekben, hogy a panaszos számára biztosítva legyen, az észrevételének azonnali dokumentálási lehetősége. Nem szabad, hogy az üzlet vezetése vagy az üzlet személyzete megakadályozzák a Vásárlók Könyvének használatát. A szállodákban a recepción találjuk (a szobákban csak a felügyeleti szervek elérhetőségeit tüntetik fel), a kávézókban, éttermekben pedig általában a pult környékén van elhelyezve.
Amennyiben „Panaszkönyv” nincs látható helyre kitéve az üzletben, az már eleve, szabálysértésnek minősül!
A Vásárlók könyve A/4-es méretű, nyomtatott füzet. Fedőlapjára nagy betűkkel van rányomtatva elnevezése, illetve a fent említett törvény néhány fontosabb rendelkezése.
A könyvborítót a helyi jegyző lepecsételt, nemzeti színű fonallal, valamint aláírásával hitelesíti. A nyomtatvány húsz, sorszámozott, hárompéldányos oldalból áll, de figyelem, a kitöltés után nem az első, hanem a második lapot kell kitépnünk és eltennünk!
Bejegyzésünk utóélete
A törvény előírja a kereskedőknek és szolgáltatóknak, hogy a Vásárlók könyvében rögzített panaszt, észrevételt azonnal ki kell vizsgálni és erről harminc napon belül, írásban kell értesíteni a vásárlót. Ha nem kapunk visszajelzést, akkor további panasz lehetőséggel élhetünk a fogyasztóvédelem szervek felé. A törvényi szabályozás eljáró szervként a területileg illetékes jegyzői hivatalt is megnevezi, ám több önkormányzati hivatal ügyviteli és panaszkezelési eljárása során, a hozzájuk levélben érkező panaszokat az illetékes fogyasztóvédelmi hatóságnak továbbítják, kivizsgálásra és intézkedésre. Ha a panaszt tevő személyesen keresi fel a hivatalt, jegyzőkönyvet vesznek fel panaszáról, és azt tovább küldik a Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelet illetékes szerveihez.
A fent említett szervezet az ilyen módón beérkezett panaszokat helyszíni ellenőrzéssel vizsgálja ki. .Amennyiben beigazolódik, hogy a kereskedő nem járt el a törvényi előírásoknak megfelelően, azaz nem foglalkozott érdemben a panasszal, akkor akár – százezer forint bírsággal is sújtják. A Vásárlók könyvében rögzített észrevételeket, panaszokat és az azokra adott válaszokat az Önkormányzat és a Fogyasztóvédelem szakemberei két évre visszamenőleg bármikor vizsgálhatják. A mulasztások, szabálysértések utólag is szankcionálhatóak.