12. Tétel
A vállalkozásnál, ahol Ön is dolgozik, a számítástechnikai program újabb részekkel bővül. Önt iskolázzák be a szoftver újdonságainak megismerésére, majd Önnek kell a munkatársainak bemutatni a tanultakat. Ismertessen egy szabadon választott szakma specifikus programot!
Információtartalom vázlata
- szakma specifikus szoftverek ismerete
- szoftver bemutatása
- a szoftver jellemzőinek ismertetése
- a szoftver használata
Kezdetben a legforradalmibb változásokat a légiforgalmi vállalatok által alapított információs és helyfoglalási rendszerek hozták, amelyekhez egyre több szálloda és utazási iroda is csatlakozott. Nemzetközi méretekben CRS helyfoglalási rendszer működik. (CRS= Computer Reservation System; Számítógépes Helyfoglalási rendszer). E rendszer, utazási irodák, szállodák, és repülőtársaságok tevékenységeihez egyaránt kapcsolódik.
- Columbus On Line
Alkalmazási területe az idegenforgalmi szolgáltatások értékesítése a szolgáltatók (szállodák, légitársaságok, biztosítók, stb.) és a nagyszámú utazási iroda között.
A rendszeren keresztül megjeleníthetők az értékesíthető termékek, szolgáltatások, mint pl: utak, szállások, utasbiztosítások, stb. jellemzői, árkalkulációi, illetve az értékesítés egyéb kondíciói, valamint a rendelkezésre álló kapacitások.
A rendszer gyakorlatilag lehetővé teszi, bármilyen típusú szolgáltatás értékesítését.
Az utazási irodák minden foglalásnál a szolgáltatók saját rendszeréhez férnek hozzá a Columbus On Line központján keresztül, így mindig az aktuális állapotot látják.
További előnyei a nagy kapacitás, a rövid válaszidő, a hardverfüggetlenség.
Egyszerre több száz felhasználó és szolgáltató között teremt online kapcsolatot. Az egyes kérdések, megrendelések közötti kommunikációs idő átlag 3-5 mp.
A program grafikus felhasználói felületének köszönhetően könnyen kezelhető, felhasználóbarát.
- Amundsen
Szintén utazási irodai program, a legfontosabb hazai és nemzetközi CRS rendszerekhez (Columbus On Line, Galileo) illesztést biztosít.
A turizmus igényeire szabott, az ügyfelektől jövő kéréseket, észrevételeket teljes mértékben figyelembe vevő szoftver.
Az értékesített szolgáltatások bevitele egyedi paneleken történik.
A főbb egyedi panelek: légi járatok, szállodák, busz / transzfer, autóbérlés, túrák, jegyek, biztosítás.
Az adatbázisba bevitt törzsadatokat a rendszer mindenütt használja.
Határidők ütemezését, jelentkezést, visszaigazolást, ügyfélfizetéseket, könyvelést, statisztikát egyaránt megvalósít.
- Gilboa
A rendszer online kapcsolatban áll a legnagyobb GDS-ekkel (Amadeus, Galileo) és több tucat más adatbázissal, amelyek szállodák, bérautók, fakultatív programok és más utazási termékek közötti gyors keresést és azonnali foglalást tesznek lehetővé
Ezen szoftverek tartalma (általában):
1. egy átlátható adatbázis, ahol az utasról az alábbi információkat tudhatjuk meg:
- Név
- Hotel neve, az ott eltöltött éjszakák száma és a vele összesen utazok száma
- Ellátás (fél panzió, teljes panzió, ellátás nélküli)
- Fakultatív programok, amelyekre befizetett
- Biztosítás (kötött-e, ha igen milyen típusút)
2. Naprakész információk kezelése
Pl.: mennyi foglalásunk van, mennyi előleg befizetése történt eddig, likviditás
folyamatban van-e, stb.
3. A szükséges nyomtatványokat, dokumentumokat az utas részére ki lehet nyomtatni:
- utas programot,
- információt a szálláshelyről, az országról,
- térképet
4. A vállalat vezetése részére különböző információk, statisztikák készítése:
(ezeket csak a menedzsment láthatja és használhatja)
- Sold position (utaslista, utas manifest)
- Panaszosok listája
- Egy út végleges adatai (veszteséges vagy nyereséges-e)
5. Számviteli nyilvántartás (ez általában külön szoftver is lehet)
Mindenképpen az APEH által engedélyezett szoftver
- számla kiállítása (előleg számla is)
- pénztárnyilvántartás vezetése
- árrés számítása
6. Az ügyintéző le tudja kérni az aktuális menetrendeket (repülőjáratok, vonat- és buszmenetrend), meg tudja nézni, hogy az érintett szálloda rendelkezik-e szabad szobával.
Szállodai Front Office programok:
Fidelio, HostWare, Flexys, Opera, Hotel 3000.
Ezek a programok többféle modulból épülnek fel, azért, hogy a szállodai tevékenységek teljes körű nyilvántartását, ellenőrzését, működtetését elvégezzék.
A táblázatos formában, gyorsan, váltható (feladatnak megfelelően) kezelhető felületekkel készülnek ezek a programok, hogy minél több információt és minél rövidebb idő alatt a recepció és az egyéb területeket kezelő munkatársak rendelkezésére bocsássanak, ezzel is rövidítve azt az időszakot, amit a vendégnek az adminisztrációra várakozva kell eltöltenie a szálloda bármely területén
Modulok lehetnek:
- Front office,
(foglalások nyilvántartása, vendégek törzs adatai, szolgáltatások, opciók kezelése, adminisztratív feladatok elvégzése)
- House Keeping
(szobai nyilvántartások, takarítottság adatai, tisztítószer raktár, mosatás, textil raktár adatai, bekészítések mennyiségi alakulása, raktárkészletek nyilvántartása)
- Áruforgalom
(vendéglátó egységek árukészlet nyilvántartása, raktárkészletek alakulása, beszerzések alakulása, selejtezés, belső szállítók kezelése)
- Rendezvények
(termek beosztása, elhelyezkedése, felszereltsége, foglaltsági mutatók, rendezvények nyilvántartása, eszköz nyilvántartás)
- Pénzügy - számlázás
(a számlázás elvégzése a szálloda minden területén és minden szolgáltatás vonatkozásában, pénzügyi adatok kezelése, Ft és valutapénztár működtetése, pénzváltás, csekkek – voucherek kezelése)
- Statisztika
(forgalmi adatok, összehasonlítások, kötelező statisztikák, elemzések, kimutatások)
- Gyógy - Wellness – SPA
(belépők kiadása, szolgáltatások – kezelések igénybevétele, büfé fogyasztások, termék vásárlások)
- Sport
(pálya bérleti díjak, tréner díjak, eszközök- ruhák- felszerelések kölcsönzése vagy bérlése, egyéb szolgáltatások nyilvántartása)