15. Tétel
A vendégfogadó pultnál az egyik vendég jelzi Önnek, hogy elvesztette az értékeit, de nem tudja pontosan, hogy hol. Azt kéri Öntől, vegyék jegyzőkönyvbe. Vegyen fel jegyzőkönyvet, és ismertesse a jegyzőkönyv nélkülözhetetlen elemeit!
Információtartalom vázlata
- A cselekmény pontos leírása
- Az illetékesek tájékoztatása
- A jegyzőkönyv felvételének pontos szabályai
- A jegyzőkönyv kezelésének pontos szabályai
Jegyzőkönyv:
- valamely esemény tárgyát, körülményeit írásban rögzítő okirat
- nem egyoldalú, hanem közösen kialakított álláspont eredménye
- törvény előtt bizonyító erejű okirat
Fajtái:
- kihallgatási jegyzőkönyv Þ bírósági, rendőrségi
- esemény jegyzőkönyv Þ ez vonatkozik az idegenvezetőkre is
- tárgyalásról
tanácskozás
- megbeszélés
- értekezlet
- meeting
- összejövetel
Részei:
1. Bevezetés/fejrész-
- Felvétel helye, ideje
- Szervezet neve, címe
- Jelenlévők
- Tárgymegjelölés
- Jegyzőkönyvvezető neve (az idegenvezető)
2. tárgyalás/főrész
- Előadás,
- Vitaindító,
- Beszámoló,
- Tájékoztató,
- Felszólalások,
- Javaslatok
3. Befejezés/záró rész
- határozatok
- utalás a keltezésre
- aláírások – hitelesítés
Eseményjegyzőkönyv (ez vonatkozik az idegenvezetőkre)
o nem teljesítés (reklamáció) esetén, negatív következményekkel járó esetekről vesszünk fel jegyzőkönyvet
o az adott szituáció és esemény hiteles leírása Þ később bizonyító erejű lehet
o ha az út során bármilyen probléma merül fel, azt az utasnak haladéktalanul jelezniük kell az idegenvezető számára vagy az iroda helyi képviselőjének
o az idegenvezető vagy az iroda képviselője köteles a panaszokat jegyzőkönyvbe foglalni
o a jegyzőkönyvben mindkét fél álláspontja szerepel,(a történtekkel kapcsolatosan) tehát az is, hogy hogyan próbálták meg a felmerült problémát megoldani, és ezt elfogadta-e az utas vagy sem
o aláírja: idegenvezető, + panaszos + 2 tanú
o 2 példányban készül az egyik az utasnál, a másik az idegenvezetőnél marad
o ennek a jegyzőkönyvnek a segítségével érvényesítheti kárigényét az utas
o ha jegyzőkönyvet kell felvenni, akkor arról tájékoztassuk azonnal az utazási irodai referensünket
o az út végén írjunk idegenvezetői jelentést, amely erre az eseményre is ki tér !
Példa/
Jegyzőkönyv
Készült: Hotel Central recepcióján
Vállalat neve: Hotel Central
Vállalat székhelye /telephelye/ : 2500. Esztergom, Duna sétány 3.
Jelen vannak: Kovács Márta a Hotel Central recepciósa, Kiss Piroska idegenvezető
Béres Józsefné, panaszos, a Hotel Central szálló vendége
Tárgy: Béres Józsefné-vendég- pénztárcája és iratai eltűntek a szobájából
Jegyzőkönyvvezető neve: Kis Piroska idegenvezető
Káresemény felvételének időpontja: 2011.08.13. du 14.50
Panaszos előadja, hogy Ő a 234-es szoba lakója, a szálloda szaunáját indult használni, ezért minden értékét a szobában hagyta, amelyet bezárt.
Visszaérkezését követően az esti vacsorához készülve vette észre, hogy pénztárcája és iratai eltűntek a szobából.
Az idegenvezető, Kiss Piroska az utas érdekeinek védelmében és az általa képviselt utazási iroda megbízásából a szálloda illetékes munkatársához (Kovács Márta ügyeletes recepciós) fordult, hogy kiderítsék, hogy mi történt.
A szálloda képviseletében a szolgálatban lévő recepciós emlékezteti a sértettet, hogy a szobában elhelyezett széfben kellett volna az értékeit és iratait tárolni, hiszen ezt a széfet pontosan az ilyen ügyek elkerülése végett szerelték be a szobákba.
A sértett a fentiekről tudomással bírt, de a naponta többször szükséges pénz és iratok széfben való elhelyezése véleménye szerint nem indokolt, ezért ragaszkodik anyagi kárának megtérítéséhez és a hazautazáshoz szükséges ideiglenes iratok beszerzéséhez.
A panaszos szerint a szobájának a biztonságát a szálloda köteles garantálni.
A szálloda alkalmazottja a fentieket meghallgatta, és újra jelezte a vendégnek, hogy érkezésekor közölték vele, hogy csak a központi széfben elhelyezett tárgyakért vállal felelőséget a szálloda.
De azért, hogy megőrizzék a vendég jó indulatát, valamint az utazási irodai jó kapcsolatot, ezért az ügyeletes recepciós, saját hatáskörében a panaszos által benyújtott kárigényt (mely 24.500,- Ft készpénz és 10000,- Ft nem anyagi jellegű kártérítés) a jegyzőkönyv aláírásával egy időben megtérítette a vendég számára..
…………………….. ………………………… ……………………..
panaszos idegenvezető recepciós
Tanúk:…
Aláírás:…
Lakcím:…
Sz.ig.szám:…
Az illetékes tájékoztatása:
- idegenvezető a panasz vagy káresemény felmerülésekor azonnal értesíti az utazási irodai referenst
- tájékoztatja az eseményekről
- tisztázza, hogy milyen kompetenciákkal rendelkezik, milyen intézkedéseket hozhat
- tisztázza, hogy milyen módón és milyen mértékben és értékben ajánlhat kompenzációt vagy helyettesítő terméket vagy szolgáltatást a vendégnek
- lopás, vagy egyéb ilyen jellegű káresemények esetén rendőrségi jegyzőkönyv felvétele szükséges, ezért tisztázza, hogy az ő feladata-e, elkísérni a vendéget a rendőrségre, vagy az iroda küld tolmácsot, hogy segítse a vendéget
- egyeztet arra vonatkozóan is, hogy az ügy kapcsán felmerülő költségeket ki fizeti
- az üggyel kapcsolatosan egyeztet a referenssel a további feladatokról
- a lehető leghamarabb (legkésőbb az aznapi program végén) eljuttatja a jegyzőkönyv egy példányát az utazási irodába
- az illetékesek döntéséről (költségek, ügyintés stb. vonatkozásában) tájékoztatja a panaszosokat
Jegyzőkönyvek kezelési szabályai:
- a szabályosan kiállított jegyzőkönyvet iktatjuk
- irattárba helyezzük a kísérő dokumentumokkal együtt
- rá kerül a csoport pozíciószáma (későbbi azonosítás elősegítése miatt)
- másolatát meg kell küldeni a partnerirodának
- megőrizzük az irattárban, mert ennek az okmánynak későbbi vitás esetekben, bizonyító ereje van