11. Tétel Munkahelyi felettese felkéri Önt, hogy ügyfélkapcsolati tevékenységet is végezzen. Ön erre a célra kidolgoz egy kérdőívet, melyet lehetőség szerint minél több ügyféllel ki szeretne töltetni. Állítson össze egy ügyfél elégedettségi kérdőívet magyar nyelven! Milyen szempontokat vesz figyelembe a kérdőív összeállításánál? Hogyan dolgozza fel a kapott adatokat?
Információtartalom vázlata
- Információgyűjtés módszerei
Kérdőív összeállítás
Statisztikakészítés
- Számítástechnikai eszközök használata
-
Szekunder kutatás
- A témához kapcsolódó, rendelkezésre álló adatok összegyűjtése, rendszerezése és feldolgozása.
- Legfőbb kiindulási pontja lehet a vizsgálatnak.
- A szekunder információk más célból már összegyűjtött, elérhető adatok összessége.
- A lehető legtöbb szempontból kell a kérdéseket feltenni.
- A kérdőív legyen érthető.
- Érthető
- Könnyen feldolgozható, kategorizálható, rendszerezhető.
Előnyei:
- gyorsan megszerezhető információk
- megszerzése alacsonyabb költséggel jár, mint a primer információké
- a másodlagos információk biztosíthatják az előrehaladást
Hátrányai:
- nem tartalmaz minden, az adott kutatáshoz szükséges, információt
- nem tudni mennyire megbízható forrásból származnak az információk
- nem naprakész, elavult
- a konkurens is hozzáférhet az adatokhoz
Szekunder információforrások
- Belső információforrások:
- számviteli rendszer
- értékesítési jelentések
- értékesítési trendek elemzése
- Külső információforrások:
- statisztikai intézetek kiadványai
- üzleti publikációk
- térképek, menetrendek
- gazdasági címtárak és az üzleti sajtó - kiadványai
-
Primer kutatás
- Konkrét céllal összegyűjtött, ”első kézből” származó adatok összessége.
- Információgyűjtés módszerei:
- megkérdezés
- megfigyelés
- kísérlet
Megfigyelés
- Leíró, regisztráló jellegű módszer, viselkedéseket, tényeket rögzít.
- A körülményekbe nem avatkoznak bele, a dolgok természetes menetét figyelik.
Kísérlet
- Leíró és regisztráló jellegű módszer, viselkedéseket, jelenségeket rögzítenek.
- Tudatosan, jelentősen beavatkoznak a környezetbe és megfigyelik az erre való reagálásokat.
Megkérdezés
- A leggyakrabban alkalmazott módszer.
- Különböző típusú információk: tények, vélemények, szokások ismerhetők meg a módszer- segítségével.
- Az információszerzés történhet írásban és szóban.
Írásbeli és szóbeli megkérdezés
- Írásbeli megkérdezés eset
- ében az információk bekérése, ill. az adatok közlése írásban történik, pl. kérdőív, levél, email
- Szóbeli megkérdezéskor személyesen keressük fel az információszolgáltatókat.
Pl. interjú, telefonos megkérdezés
A kérdőív struktúrája:
- bevezető kérdések;
- átvezető kérdések;
- szegmentációs vagy szűrő kérdések;
- speciális kérdések;
- emlékeztető kérdések;
- ellenőrző vagy kontrollkérdések.
Rendszerint általános és könnyű kérdésekkel kezdik.
A kérdőív végén szerencsés az alapszegmentálás, vagyis a nem, a lakhely, kor, az iskolai végzettség, a foglalkozás, családi állapot, stb..iránt érdeklődő általános kérdések feltétele.
Az elején elriasztja a válaszadót az ilyen kérdések sora.
A nehéz, vagy a személyes kérdéseket érdemes a végére hagyni, így a válaszadók nem válnak korán védekezővé.
A kérdések logikus sorrendben kövessék egymást! 15-20 kérdésnél többet nem illik feltenni.
A szűrő kérdéseket is érdemes az elején feltenni. Ilyen, pl. Fogyaszt-e bort?
Ha nem, nem is kérdezzük tovább. Minősítő, kvalifikációs kérdés: mennyi bort fogyaszt havonta? A megkérdezett megfelelő-e a tanulmány szempontjából, pl. elutasítók, averzió, előzetes ismeretek. A végén megköszönik a válaszadó segítségét és írjuk alá a kérdőívet.
A válaszadási arányt befolyásoló tényezők írásbeli, önkitöltős megkérdezés esetén.
1. |
A kérdőív hossza. Nemzetközi kutatások szerint, a válaszadási arány 36% lenne, ha a kérdőív kitöltése 0 percet igényelne. Ez az arány percenként 0,85%.-tal csökken. |
2. |
A kísérőlevél, kísérő szöveg. Érdemes szintén rövidre fogni, mert az emberek nem szeretik hosszan olvasni. Minden oldal “szöveg” 19%-kal csökkenti a válaszadási arányt. |
3. |
Érdekeltség fokozók, inszentívák: ajándékok, pénzdíj, később megosztjuk az eredményeket a megkérdezettel. |
4. |
Előzetes kapcsolat. Átlagban 6,2%.-tal növeli a visszaérkezés arányát. Célja kettős: beleegyezés nyerhető a későbbi kitöltéshez és azonosíthatjuk a válaszadó nevét. |
A kérdezés előtti teendők:
- Próbakérdezés – a kérdőív tesztelése;
- Kiértékelés és a végső forma kialakítása;
- Komplettírozás (kísérőlevél, kitöltési útmutató, segédanyagok, ajándék).
-
A kérdőívek ellenőrzése, feldolgozás előkészítése:
Formai:
- nem válaszok: tudatos – véletlen (kimaradt, a szem átugrik (pl. önkitöltős)
- Nem ismeri a terméket: lehet szűrő kérdés;
- Nem kíván válaszolni, például: jövedelem, életkor, vagyoni helyzet;
-
Hiányzó adatok pótlása:
- Újra kérdezés;
- A mintában szereplő kontrollkérdésből kikövetkeztethető;
- Csoporton belüli véletlen helyettesítés (nagy minta esetén);
- Helyettesítés mintaátlaggal vagy csoportátlaggal.
Statisztikakészítés
A kérdőívek feldolgozásának előkészítése és feldolgozása.
Az ellenőrzött, javított, feldolgozható kérdőíveknél megkezdhető a feldolgozás, amely több lépésből áll.
- a feldolgozás előkészítése
- elő feldolgozás
- kódolás
- kézi vagy gépi adatfeldolgozás
- a feldolgozott adatok elsődleges csoportosítása
- a feldolgozott adatok másodlagos csoportosítása
- a feldolgozás előkészítéséhez tartozik a mintaelem szám, a kérdőívek számának egybevetése
- a végleges, értékelhető mintaszámot kell beállítani
A feldolgozási és közlési táblák felhasználása
Feldolgozási táblák többféle célból készíthetnek, összefüggéseket mutatnak ki a piackutatás alanyainak ismérvei és a piackutató kérdések között, illetve egyes megkérdezett témák között.
Táblákat lehet készíteni:
- a lakhely és a családban egy főre jutó jövedelem,
- a lakhely és a foglalkozás,
- a foglalkozás és a jövedelem,
- a jövedelem és a gyermekszám közötti összefüggések bemutatására.
5. A kapott eredmények realitásának ellenőrzése.
6. Az összesített adatok értékelése.
7. Mutató- és viszonyszámok képzése, az eredmények táblázatokba foglalása.
8. Szöveges elemzések készítése.
Ismételt, végleges ellenőrzés.
Számítástechnikai eszközök használata
- számítógépek
- lap top
- hardverek
- szoftverek
- adathordozók
- nagy mennyiségű adat feldolgozása szükséges
- gyorsan kell elvégezni a feldolgozást
- rendszerezni kell az adatokat
- statisztikák készítése szükséges
- kimutatások készítése
- összehasonlítások elvégzése
- függvények – diagramok készítése
- információk összefoglalása az érdekeltek által megadott paraméterek alapján
(döntéshozók, elemzők, gazdasági- társadalmi- politikai- szociális területek számára)